روغن زیتون یکی از اجزای رژیم غذایی در کشورهای مدیترانه ای است که نه تنها در پخت و پز بلکه به عنوان چاشنی در برخی غذاها بکـار می رود. در بررسی که حدود 40 سال قبل در یکی از جزایر یونان به نام کرته ، انجام شد ، مشخص گردید که افراد بومی آن علیرغم مصرف بالای چربی در رژیم غذایی سنتی خود به طور قابل توجهی کمتر (حدود 10 برابر) به بیماری های قلبی دچار می شوند. با بررسی بیشتر پی برده شد که مصرف روغن زیتون به جای کره یا مارگارین علت اصلی آن بوده است.
با جایگزینی چربی های اشباع نشده (آنهایی که در زنجیره خود یک پیوند دوگانه دارند مثل روغن زیتون) به جـای چربی های اشباع شده (مثل چربیهای حیوانی ) مقدار کلسترول LDL (لیپوپروتئین های با دانسیته پایین که به عنوان چربی بد شناخته شده ) کاهش می یابد و برعکس مقدار HDL (لیپوپروتئین های با دانسیته بالا که به عنوان چربی های خوب شناخته شده ) افــــزایش می یابد و مجموع این روند موجب پیشگیری از تجمع چربی ها در شریان ها و جلوگیری از لختــــــــــــه شدن خون می گردد.
علاوه بر فواید این چربی ها ، در روغن زیتون مواد دیگری مانند پلی فنلها وجـــــود دارند که می توانند نقش آنتی اکسیدان ها را در بدن ایفا کنند . آنتی اکسیدان ها نیز از آسیب هـــایی که می تواند از مولکول های اکسیژن رادیکال به بدن برسد ، پیشگیری می کنند.
تحقیقات دیگری که در چند مرکز علمی انجام شد ، نقش روغن زیتون در پیشگیری از سرطان سینه را نشان می دهد . در این تحقیقات که در بیش از 2300 نفر زن انجام شد ، مشخص گردید زنانی که در رژیم غذای شان از روغن زیتون استفاده می کردند ، 25% خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها کمتر بود. اعتقاد بر این است که وجود غلظت بالای ویتامین E در روغن زیتون همانند پلی فنلها ، موجب کند یا متوقف شدن تشکیل رادیکـــال های آزاد می شود. از دیگر فواید روغن زیتون می توان به پیشگیری از سایر سرطانها ، جلوگیری از یبوست و اثر آن بر روی نرمی و لطافت پوست اشاره کرد.
برای اطمینان از سلامت روغن زیتون لازم است آنرا در جای خنک و دور از نور نگهداری کرد.این کار به حفظ کیفیت و طعم روغن زیتون نیز کمک خواهد کرد.همچنین باید مقدار متعادلی از روغن زیتون مصرف نمود ، چرا که هر یک قاشق غذاخوری آن معادل 120 کالری انرژی داشته و می تواند موجب چاقی شود
بر طبق گزارشی که در شمـاره 17 مجله لانست سال 2004 منتشر شده است ، میزان تماشای تلویزیون در دوران کودکی و نوجوانی بطور مستقیم با خطر افزایش سطح کلسترول خون ، سیگار کشیدن ، عدم تناسب بدنی و اضافه وزن در دوران میانسالی ارتباط دارد .
سرپرست مؤلفین این مقاله آقای دکتر رابرت جی هانکوکس و همکارانش که از دانشگاه Otago در Dunedin نیوزیلند می باشند چنین اظهـــــــار می دارند : هر چند که گزارشات قبلی ، ارتباطی بین تماشای تلویزیون در کودکی و مواردی از اثرات زیانبار سلامتی برقرار کرده است، اما تاکنـــون هیچ مطالعه طولی ( Longitudinal ) اثرات آن بر روی تندرستی در دوران میانسالی را بررسی نکرده است .
1000 فرد غیر منتخب که در اوائل دهه 1970 میلادی در Dunedin متــــولد شده بودند در این مطالعه وارد گردیده و تا سن 26 سالگی در فواصل منظم پیگیری شدند . ارزیــــابی تماشای تلویزیون در این افراد ، با انجام مصاحبه هائی که در 5 ، 7 ، 9 ، 11 ، 13 ، 15 و 21 سالگی انجام شد صورت گرفت .
تماشای تلویزیون در سنین 5 تا 15 سالگی خطر بالا بودن سطح کلسترول خون ، سیگار کشیدن ، عدم تناسب بدنی ، و اضافه وزن در دوران میانسالی را افزایش می داد.
( 05/0 > P برای همه موارد ) .
اما اینگونه تماشـــای تلویزیون اثری در خطر فشار خون بالا نداشت . بر حسب کسرهای قابل انتساب به جامعه (fractions attributable – population ) ،مؤلفین برآورد می کنند که 17% اضافه وزن ، 15% عدم تناسب بدنی ، 15% کلسترول بالا و 17% استعمال سیگار در 26 سالگی را می توان با تماشای بیش از 2 ساعت تلویزیون در روز طی دوران کودکی و نوجوانی توجیــــه کرد .
مؤلفین چنین نتیجه می گیرند : « نتایجی که ما بدست آورده ایم نشان می دهد که تماشای زیاد تلویزیون در دوران کــــودکی می تواند تبعات زیانباری بر تندرستی در دوران میانسالی داشته باشد . ما با انجمن طب اطفال آمریکا موافقیم که والدین باید زمان تماشای تلویزیون کودکان خود را به 1 تا 2 ساعت در روز محدود کنند و در واقع داده هـــا نشان می دهد که زمان کمتر از 1 ساعت ، حتی می تواند مفید تر باشد . »
در یک مقاله مرتبط دکتر دیوید .اس. لودویگ و استیون.ال.گورت میکــــــر از دانشگاه پزشکی هاروارد بوستون می گویند : « یک توجیه محتمل برای چنین یافته هائی این است که تغذیه و دیگر عادات مربوط به سبک زندگی (style life ) که تحت تاثیر تلویزیون در دوران کودکی آموخته می شوند، تا دوران میانسالی ادامه می یابند . نهایتا اینکـــه والدین باید مسئولیت آموزش و سرگرم کردن کودکـــــان خود را از تلویزیون پس بگیـــــرند .
نظرات ()